X
تبلیغات
دروس دانشگاهي روابط عمومي - جزوه کامل درس اصول خبرنویسی
چت روم
آخرین مطالب

» بر جاي مانده از خاطره ها ... ( چهارشنبه دهم مهر 1392 )
» اتمام دوره كارشناسي و اعلام نمرات دروس ( شنبه ششم مهر 1392 )
» جزوه نهایی درس بودجه و برنامه ریزی ( جمعه هشتم شهریور 1392 )
» جزوه نهایی درس علوم اداری ( جمعه هشتم شهریور 1392 )
» جزوه درس مدیریت فعالیت های فرهنگی تا پایان هفته هشتم ... ( جمعه هشتم شهریور 1392 )
» جزوه درس تشکیلات و سازماندهی تا پایان هفته هشتم ( جمعه هشتم شهریور 1392 )
» جزوه مدیریت در روابط عمومی تا پایان هفته هشتم ... ( جمعه هشتم شهریور 1392 )
» برنامه امتحانات پایان ترم تابستان ( جمعه هشتم شهریور 1392 )
» جوزه موقت درس تشكيلات و سازماندهي ( یکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392 )
» جزوه موقت درس مديريت فعاليت هاي فرهنگي ( یکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392 )
» جزوه موقت درس علوم اداري ( یکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392 )
» جزوه درس مديريت در روابط عمومي ( یکشنبه بیست و هفتم مرداد 1392 )

کلمات کلیدی


درباره ما


امير دربندي

ایمیل : amd386@gmail.com



  • تاریخ ارسال : پنجشنبه یازدهم خرداد 1391, 19:1
  • دسته بندی : اصول خبرنويسي
  • نویسنده : امير دربندي
v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
  اصول خبرنويسي   استاد سركار خانم كريمان   ترم دوم 91 ـ 1390    دانشگاه جامع علمي ـــــــ كاربردي فرهنگ و هنر واحد 21 تهران     سازمان تحريريه:   1 ـ  صاحب امتياز 2 ـ  مدير مسئول 3 ـ  سردبير كل 4 ـ  سردبير فني 5 ـ  سردبير صفحات داخلي 6 ـ  سردبير اجرايي ( مدير اجرايي ) 7 ـ  دبيران سرويس، شامل سرويس هاي سياسي ـ ورزشي ـ اقتصادي ـ بين الملل ـ خبر و حوادث 8 ـ  ويراستاران   صاحب امتياز: فردي است كه با انجام سرمايه گذاري و كسب مجوز از مراجع قانوني اقدام به انتشار روزنامه و يا در معناي كلي آن نشريه مي نمايد.   مدير مسئول: اين فرد كه مي تواند همان صاحب امتياز نشريه نيز باشد، مسئوليت مستقيم تمامي مطالب چاپ شده در يك نشريه را برعهده دارد و پاسخگوي تمامي نكات حقوقي،‌اجتماعي و حرفه اي مطالب مي باشد. خواسته ها و نظرات مديرمسئول در تمامي اجزاء يك سازمان خبري، اعمال مي شود كه شامل: تحريريه و بخش هاي اداري آن مي باشد.   سردبير كل: اين فرد در يك سازمان تحريريه، هدايت كننده مجموعه عوامل توليد مطلب مي باشد كه در اداره امور سردبير اجرايي يا مدير اجرايي و درصورت حضور سردبير صفحات مياني او را همراهي مي نمايند. سردبيركل خط مشي روزانه يك نشريه را تعيين مي كند. درخصوص تيتر يك و مهم ترين مطالب، تكليف نهايي را تعيين نموده، اجراي نقطه نظرات مدير مسئول را برعهده دارد و پاسخگوي مستقيم مديرمسئول و صاحب امتياز به شمار مي آيد. از جمله وظايفي كه به طور عمومي براي سردبيران كل در نظر مي گيرند، مي توان به هماهنگي بين عوامل اجرايي، بين سردبيران سرويس هاي مختلف؛ برنامه ريزي كوتاه مدت و بلندمدت و نظارت و همچنين كنترل بر اخبار سازمان تحريريه اشاره كرد.   سردبير اجرايي يا مدير اجرايي: در يك سازمان تحريريه اين فرد معاون اول سردبيركل محسوب مي شود و چرخه اجرايي تحريريه بدست اين فرد به گردش در مي آيد. چيدمان خبرها در هر صفحه، تعيين تيتر يك در صفحع تخصصي، انتخاب عكس و گزينش بين اخبار متعدد از جمله وظايف سردبير اجرايي يك نشريه به حساب مي آيد. در برخي از تشكيلات خبري، سردبير صفحات داخلي وظيفه اداره بخش هاي غيرخبري را برعهده دارد كه شامل مقاله ها، گزارش ها، مصاحبه هاي غيرخبري و مطالبي از اين دست مي باشد.   دبيران سرويس ها: در هر نشريه بسته به حوزه فعاليت آن، سرويس هاي خبري متفاوتي براي پوشش اخبار و اقناع مخاطبان در نظر گرفته مي شود، در ايران، در روزنامه هايي كه داراي خط مشي عمومي مي باشند، معمولاً سرويس هاي اجتماعي، سياسي، ورزشي، اقتصادي، بين الملل، حوادث حضور قطعي دارند كه هركدام از اين سرويس ها توسط يك دبير تعدادي خبرنگار و گزارشگر اداره مي شود. سردبير فني: اين فرد فرآيند بهره گيري از پيام هاي تصويري را در يك نشريه مديريت مي نمايد. اين پيام هاي تصويري عمدتاً شامل: عكس، كاريكاتور، جدوال، نمودارها، و همچنين مسئوليت مستقيم صفحه آرايي و صفحه بندي يك نشريه را برعهده دارد. گرافيست ها، صفحه بندها و حروف چين ها از جمله همكاران سردبير فني به حساب مي آيند.   ويراستاران: اين بخش از تحريريه وظيفه پالايش و بررسي اخبار و مقاله ها را قبل از ارسال به شوراي سردبيري برعهده دارند، اين فعاليت در مجموع بخش تحريريه از جايگاه حساس و با اهميتي برخورداراست. تطبيق مطالب در جايگاه نهايي با اصول و استراتژي يك روزنامه برعهده اين گروه مي باشد، ويرايش در يك روزنامه داراي انواع مختلفي مي باشد كه عبارت است از:   1 ـ  ويرايش علمي: ويرايش علمي كه بيشتر شامل مقاله ها و مطالب علمي نشريه شده، مستندات و منابع مورد استفاده در آم مقاله مورد بازبيني و تأييد قرارگرفت.   2 ـ  ويرايش سوري: ويراستاران سوري وظيفه بررسي رسم الخط يك مطلب را برعهده دارند.   3 ـ  ويرايش ادبي: روان سازي جمله ها، براي اينكه قابليت درك آن توسط خواننده حاصل مي شود. واژه گزيني، كوتاه كردن جملات طولاني، بهره گيري از كلمات فارسي، از جمله وظايفي است كه ويراستاران ادبي برعهده دارند.   سرويس عكس: فتوژورناليست  يا عكاس خبري در هر سازمان تحريريه وظيفه رساندن پيام را بدون استفاده از واژه ها برعهده دارد. اين شيوه از خبررساني داراي زبان مشترك بين المللي است و چنانچه اصول فني در آن رعايت گردد، مي تواند يك خبر را بدون هيچ توضيحي براي ديگران قابل درك  و دريافت نمايد. در ايران سرويس هاي عكس، مكمل و پشتيبان ساير سرويس ها در روزنامه بشمار مي آيند، استفاده از شرح عكس نيز در عكس هاي خبري به انتقال پيام به مخاطب كمك قابل توجهي نموده، ضمن آنكه به جامعيت خبر نيز كمك مي رساند.   آرشيو يا بانك اطلاعاتي: مطالب و موضوعاتي كه توسط روزنامه نگاران و خبرنگاران يك سازمان تحريريه تهيه مي شود، خواه آنكه به چاپ رسيده شود و يا اينكه مورد استفاده قرارنگيرد. براساس موضوع و تاريخ در سرويس آرشيو نگهداري شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. درحال حاضر پيشرفت تكنولوژي امكان استفاده از اقيانوس بيكراني از اطلاعات را دراختيار روزنامه ها قرارداده است كه معمولاً براي استفاده از اخبار تكميلي، گزارش ها و تهيه مصاحبه هاي عمقي مورد استفاده قرارگيرد.   فعاليت هاي پشتيباني: پس از آنكه مطالب مسيرهاي يادشده را طي نمود، براي حروف چيني وصفحه بندي دراختيار صفحه آراهاي روزنامه قرار مي گيرد، پيش از اين كار مقابله خبر نيز در اين بخش انجام مي شد كه پس از حروف چيني نسخه اوليه با مطالب آماده شده مطابقت داده مي شد، كار صفحه بندي زيرنظر مستقيم دبير فني روزنامه انجام مي شود.   خبرنگار كيست؟ در يك شرايط ايده آل خبرنگار فردي است كه باگذراندن دوره هاي دانشگاهي و كسب تخصص و با اتكاء به ذوق و استعدادهاي شخصي وظيفه اجتماعي خطيري را برعهده دارد كه محصول آن وظيفه توليد كالايي است كه در تمامي جوامع يك حق اجتماعي به شمارآمده و آن دانستن و آگاهي يافتن مي باشد، جمع آوري، پردازش و ارائه خبر، گزارش و مصاحبه محصول نهايي كار يك خبرنگار به حساب مي آيد، اين محصول با ابزاري كه به آن وسيله ارتباط جمعي اطلاق مي شود، دراختيار مخاطبان قرارگيرد.   براي طي اين پروسه خبرنگار بايد داراي ويژگيهايي باشد كه عبارتند از: 1 ـ  داشتن شمّ خبري:  يك خبرنگار قبل از داشتن دانش بايد داراي اين ذوق و استعداد باشد كه تشخيص دهد چه خبري، جالب است و چگونه، در چه زماني و به چه وسيله اي آن خبر را بدست آورد. بنابراين خبرنگاران بايد در كمين خبر، حتي اخبار كم ارزش باشند، ممارست و پشتكار مي تواند اين استعداد را تقويت نمايد.   2 ـ  قرارگرفتن در مسير اخبار:  خبرنگاران بايد با شناخت و آگاهانه در مسير پيش آمدن اخبار قرارگيرند، ممكن است در برخي از اوقات اخبار به صورت تصادفي كسب شوند، اما آگاهي از چگونگي قرارگرفتن رويدادها در كنار يكديگر در حرفه روزنامه نگاري در مسير خبربودن، ناميده مي شود. شناخت منابع خبر در اين زمينه بسيار كارساز مي باشد.   3 ـ  ضرورت تخصص:  در روزنامه ها و ساير رسانه هاي جمعي، خبرنگاران هركدام داراي يك يا چند حوزه خبري مي باشند، داشتن اطلاعات پايه در مورد ان حوزه، اطلاعات جانبي و موضوعات مرتبط از جمله ضروريات خبرنگاران مي باشد.   4 ـ  ايجاد صميميّت:  يك خبرنگار بايد داراي توانايي بالا در برقراري روابط اجتماعي با اقشار مختلف مردم، مسئولان باشد تا با ايجاد اعتماد متقابل بتواند اخبار و اطلاعات را دريافت نمايد. در بسياري از مواقع اخبار مهم و طراز اول از طريق همين روابط كسب و منتشرشده است.   5 ـ  با جامعه بودن:  اساس كار تهيه خبر، يك فعاليت اجتماعي به شمار مي آيد، بنابراين داشتن ارتباطات مستمر با اجتماع ضروري است، حتي اگر خارج از حوزه تخصصي خبرنگاران به شمارآيد، با دقت به شنيده هاي اجتماع توجه كردن يكي از راه هاي دست يافتن به سوژه ها و موضوع هاي اجتماعي به شمار مي آيد.   6 ـ  يافتن منابع خبري و تداوم ارتباط با آنها:  هر خبرنگار بايد فهرستي از منابع خبري خود تهيه نموده كه شامل ويژگي ها، پيشينه تمامي راههاي برقراري ارتباط باشد. اين فهرست بايد همواره همراه خبرنگاران و به عنوان ابزاري در اختيارشان باشد، تا بدون اتلاف وقت و در هر زماني بتواند با منابع خبري خود ارتباط برقرار نمايند.     7 ـ  جمع آوري و مطالعه اسناد و مدارك:  داشتن آرشيو تخصصي از جمله ويژگيهاي يك خبرنگار حرفه اي به شمار آمده كه درصورت لزوم و در كوتاه ترين زمان بتواند به اطلاعات و مدارك مورد نظر خود دسترسي داشته و خبر يا گزارش خود را تكميل نمايد.   8 ـ  سرعت:  تمامي نكات يادشده بايد در كوتاه ترين زمان تهيه شود، زيرا عصر حاضر عصر لحظه هاست و اهميت سرعت در كار تهيه خبر ضرورتي اجتناب ناپذير به شمار مي آيد. رقابت در اين زمينه از جمله نكاتي است كه رعايت سرعت بيش از پيش ضروري مي نمايد.   9 ـ  تكميل و افزايش اطلاعات عمومي:  خبرنگار بايد اقيانوسي از اطلاعات باشند، حتي اگر ژرفاي آن يك بند بند انگشت باشد، بنابراين ضروري است كه اطلاعات عمومي توسط خبرنگاران كسب شده، همچنين مسائل و اخبار روز در حوزه هاي مختلف در آگاهي آنها قرارگيرد.   10 ـ  رعايت اصل بي طرفي و جستجوي حقيقت محض:  رساندن اطلاعات صحيح وظيفه اخلاقي اين حرفه محسوب مي شود، ناديده گرفتن عقايد فردي و تعصبات از ويژگيهاي مهم خبرنگاران به حساب مي آيد. يك خبرنگار به هنگام يافتن و جستجوي سوژه، جمع آوري اطلاعات و تنظيم آن بايد منافع عمومي جامعه را درنظرگرفته و به دور از هرگونه تعصبي اطلاعات را در اختيار جامعه مخاطبان خود قراردهد.   ****   تاريخ  08/12/1390   ****   خبر تمايل انسانها به دانستن نقطه آغاز اين حرفه به حساب مي آيد. يك مورخ آمريكايي به نام ميچل استيونس كه به بررسي نقش خبر در زندگي بشر در طي دوره هاي تاريخي پرداخته است به نتايجي دست يافته كه نشان مي دهد، معيارهاي ارزشي براي دست يابي به خبر در طول تاريخ تغيير نيافته است،‌ زيرا اين نياز و رفتار براساس يك غريزه در انسان ها انجام مي شود كه او اين غريزه را غريزه آگاهي  ناميده است. اين غريزه و كشف نادانسته ها در كنار احساس امنيت امكان برنامه ريزي و انتخاب درست ترين راهها را فراهم مي آورد، همچنين بررسي ها نشان مي دهد، اين غريزه و همچنين جريان اخبار با كيفيت بالا در جوامعي كه اصول دموكراسي بر آنها حاكميت بيشتري دارد، در ابعاد و اشكال قابل توجه تري يافت مي شود.   تعريف خبر: اعلام بي طرفانه، جامع و دقيق از يك رويداد كه داراي يك يا چند ارزش خبري باشد. اين رويداد معمولاً تحت تأثير عوامل درون و برون سازماني قراردارد، بنابراين در اين تعريف عوامل مختلف قابل تشخيصي وجوددارد كه عبارتنداز: 1 ـ  اعلام واقعه:  اين بخش به معناي آشكارساختن تازه ها و اتفاقات نو مي باشد. 2 ـ  تحميل واقعه:  اين عامل به پاسخگويي تمامي نيازهاي مخاطبان توجه دارد، بنابراين به شرح و بست ماجرا مي پردازد. 3 ـ  عينيت واقعه:  در هر خبر اصل بر بيان حقايق به صورت كامل و دقيق مي باشد. 4 ـ  جالب بودن:  براي جذب مخاطب به خواندن خبر، جالب بودن رويداد، تنظيم مناسب از اهميت فراواني برخورداراست. 5 ـ  فراگيربودن:  در يك رويداد عمومي بودن اعلام مطالب از نكات بسيار مهم مي باشد.   عوامل درون سازماني و برون سازماني: عوامل درون سازماني به عنوان شاخص هاي تنظيم خبر، شامل خط مشي ها و اصول درنظرگرفته شده توسط گردانندگان يك مؤسسه خبري مي باشد. عوامل برون سازماني شامل چارچوب هاي كلي از جمله: قوانين ـ هنجارهاي اجتماعي ـ رعايت اصول فرهنگي جامعه و عواملي از اين دست اتلاق مي گردد. در برخي از اوقات اين عوامل خواه درون سازماني باشد و يا خواه برون سازماني به صورت غيرآشكار حاكميت دارند. در برخي از مواقع صاحبان آگهي نيز به عنوان تأثيرگذاران اداره كنندگان خبر محسوب مي شوند.   سخت خبر يا خبر تنظيمي: اين شيوه تنظيم خبر كه جزء متداول ترين شيوه ها به حساب مي آيند، گزارش از يك رويداد در قالب زمان و مكان معين مي باشد كه از حداقل تفسير، تحليل و دخالت خبرنگار برخوردار مي باشد. در سخت خبرها عمدتاً پاسخگويي به 6 عنصر خبري دنبال مي شود. سخت خبرها در واقع تحت تأثير برنامه زمان بندي رسانه اي مي باشد كه شامل 24 ساعت گذشته و 24 ساعت آينده مي باشد. در واقع سخت خبرها ابزار تنظيم رويدادهاي گذشته و نزديك و آينده نزديك مي باشد.   نرم خبر ( خبر غيرمستقيم ): در تنظيم مطالب براي اين شيوه، خبرنگاران تا حدودي از رويدادها فاصله مي گيرند تا خوانندگان بتوانند مكانها و موضوعاتي را كه به يك ملت، جهان و يا يك جمع شكل مي دهند را بشناسند و بررسي كنند. در نرم خبر نويسنده به دنبال برجسته كردن خالقان يك رويداد و تشريح آن مي باشد، رويدادي كه تأثير بيشتري بر جهان مي گذارد. نرم خبرها همچنين به دنبال آن هستند كه به خواننده بگويند، چگونه يك كار يا فعاليت خاص را انجام دهد. همچنين در لابه لاي ارائه مطلب، درصدد آموزش خواننده نيز مي باشند، سرگرم كردن مخاطب نيز از ديگر اهدافي است كه يك نرم خبر دنبال مي كند. *** مهم ***  در برخي از اوقات در نرم خبرها، دريافتي دوباره و يا چندباره از يك رويداد دنبال مي شود، به مدد ارزش هايي از جمله نكات انساني، آموزنده بودن، سرگرم كننده بودن، اين بازگويي انجام مي شود، اين اتفاق معمولاً درخصوص سخت خبرها انجام نمي شود.   تفاوت هاي نرم خبر و سخت خبر: از جمله نرم خبرها داراي استخوان بندي محكم تري نسبت به سخت خبرها مي باشند، همچنين ساختار نگارشي در سخت خبرها به صورت عمودي مي باشد اما در نرم خبر اين ساختار دايره اي مي باشد، به عبارت ديگر: دايره اي كه ابتدا و انتهاي آن بسته نمي باشد، پايان رويداد در نقطه اي اتفاق مي افتد كه آن واقعه آغاز شده باشد. از ديگر ويژگيهاي نرم خبر آن است كه به خواننده نگاهي تحليلي، منتقدانه و پرسشگري مي دهد، نگاهي كه در واقع خواننده را به ترغيب رويداد علاقه مند مي نمايد.   در تنظيم خبرها به 5 عامل  توجه مي شود كه عبارتند از:   1 ـ  توجه به افراد حرفه اي: خواننده در اين شيوه به شخصيت اصلي پديدآورنده رويداد نزديك تر مي شود. در اين راه از هر ابزاري براي نشان دادن شخصيت آن فرد استفاده مي شود. اين شيوه از متداول ترين روش هاي نرم خبرنويسي مي باشد كه بند بند شخصيت صاحب رويداد معرفي مي شود. 2 ـ  علايق انساني: در نرم خبرهايي كه به علايق انسانها توجه دارد، آوردن نكات احساسي و عاطفي مطالب سرگرم كننده و همچنين بيان نكاتي كه حاوي شگفت انگيزبودن يك رويداد مي باشد، محور قرار مي گيرد. ( صفحات حوادث و صفحات اجتماعي )   3 ـ  اتكاء به افراد: در اين نوع از نرم خبرها افراد و سازمانهاي مهم و تأثيرگذار بر جامعه و در واقع آن بخش كه داراي ارزش خبري و تأثيرگذاري فراوان مي باشد، مورد توجه قرار مي گيرد. اين نوع از نرم خبرها مورد توجه مخاطبان و جامعه قرار مي گيرد، زيرا دانستن آنچه كه به يك جوّ يا رويداد روز تبديل مي شود، براي همگان جذابيت دارد.   4 ـ  رويدادهاي عمقي: در اين بخش از نرم خبرها، روزنامه نگاران معمولاً با انجام مصاحبه و مصاحبه هاي مفصل و عمقي با صاحب نظران به مطالب مورد نظر دست مي يابند. معمولاً اشتباهات و خطاهاي نهادها و كارگزاران جامعه از اين طريق و از زبان نفر دست اندركار و داراي مسئوليت آن نهاد بيان مي شود. اين نرم خبرها معمولاً به لحاظ حجم از ساير موارد طولاني تر مي باشند.   5 ـ  پيشينه دهنده ها: پيشينه دهنده ها معمولاً به يك رويداد، ويژگي  تحليلي عميق مي دهند و اطلاعات خواننده را درخصوص آن موضوع كامل كرده و به روز مي رسانند. پيشينه دهنده ها در سخت خبرها معمولاً در آخرين پاراگراف و با آوردن كلماتي مانند: شايان ذكراست، قابل يادآوري است، آورده مي شوند. اما در نرم خبرها اين موضوع يعني پيشينه دهنده ها در بند بند خبر آورده مي شود و پايان نرم خبر به صورت پرسش يا نقل قول آورده مي شود و يا پيش بيني مطرح مي شود، اين سؤال يا پيش بيني كه در پايان نرم خبر آورده مي شود از جمله روش هايي است كه مخاطب را به خواندن و يا ادامه آن موضوع جلب مي نمايد.   اقسام خبر از لحاظ كميت:   1 ـ  خبر خلاصه:  اين خبر معمولاً در 3 سطر تنظيم مي شود و كوچكترين واحد خبري مطبوعات بشمار مي آيد، مهم ترين ويژگي خبر خلاصه نداشتن تيتر مي باشد و معمولاً با علائمي مانند: ستاره، دايره و يا مكعب آغاز مي شود. اصول خبرنويسي در اين خبر نيز بايد رعايت شده و مهم ترين مطلب در نخستين جمله قرارگيرد كه معمولاً نيز پررنگ تر از بقيه كلمات و جمله ها مي باشد. 2 ـ  خبر كوتاه: اين خبر معمولاً بين 15 تا 20 سطر مي باشد كه از خبر خلاصه مفصل تر و مهم تر است، اين خبر داراي تيتر نيز مي باشد.   ****   تاريخ  21/01/1391   ****   ارزش هاي خبري: از ميان هزاران رويداد كه در طول يك روز رخ مي دهد، امكان انتشار همه آن اخبار وجود ندارد، بنابراين براي انتخاب و گزينش خبرها نياز به معيارهايي وجودداشت كه اساس كار خبرنگاران قرارگيرد. اين معيارها كه بيان كننده ارزش و جايگاه رويدادها مي باشند يا به صورت مجزا يا به صورت تلفيقي مورد استفاده قرار مي گيرند، در حرفه روزنامه نگاري اين ملاك ها ارزشهاي خبري ناميده مي شوند كه به قرار زير مي باشند: 1)  دربرگيري: يك رويداد هنگامي داراي ارزش دربرگيري است كه برروي تعداد زيادي از افراد جامعه در زمان حال يا ِآينده تأثيربگذارد، اين ارزش مي تواند مادي يا معنوي باشد و به صورت مستقيم يا غيرمستقيم اثرگذاري نمايد. ارزش دربرگيري بسته به ديدگاه هاي رسانه، جامعه مخاطبان و همچنين ظرف زماني آن داراي ويژگي نسبيت نيز مي باشند. 2)  شهرت:  اشخاص حقيقي و حقوقي و همچنين اشياء به خاطر فعاليت ها و معروف بودن شان در جامعه ملي و فراملي مورد توجه مخاطبان مي باشند، اين ارزش شهرت مي تواند جنبه منفي و همچنين مثبت داشته باشد، مخاطبان به طور عمومي علاقه مند به دانستن اخبار افراد معروف مي باشند، شهرت حقوقي در جامعه ايران بيشتر شامل: وزارت خانه ها، نهادها و سازمان ها مي شود، همچنين شهرت سياسي از جمله طرف توجه ترين ارزش ها در سطح جهاني مي باشد. 3)  برخورد، درگيري و اختلاف:  اين ارزش خبري شامل تمامي رويدادهايي كه در آنها برخورد و درگيري ميان انسانها، دولتها، گروه ها، انسانها و حيوانات و حيوانات با يكديگر مي شود را دربرمي گيرد. ارزش برخورد مي تواند جنبه فيزيكي يا فكري داشته باشد، تمامي رويدادهايي كه در آنها سرقت، جنايت، تظاهرات، مجادلات كلامي و مسائلي از اين دست قراردارد، شامل اين ارزش خبري است. روزنامه نگاران به اين ارزش خبري اهميت مي دهند، زيرا مي تواند توازن جامعه را با مشكل و تعارض مواجه نمايد، نمونه اين قبيل از اخبار: جنبش تسخير وال استريت ـ سونامي ژاپن ـ رقابت هاي ورزشي و ... مي باشد. 4)  استثناء و شگفتي:   شامل اخبار و رويدادهايي مي شود كه غيرعادي، نادر و استثنايي باشد، همچنين رويدادهايي كه خلاف انتظار و پيش بيني باشد، داراي ارزش خبري شگفتي مي باشند، نخستين ها نيز در اين بخش جاي مي گيرند. مثلاً: براي نخستين بار در ايران ماهواره اميد را به فضا پرتاب كرد.  اختراعات، اكتشافات همگي داراي ارزش شگفتي هستند، اين ارزش حس كنجكاوي مخاطبان را تحريك و آنها را به دنبال كردن خبر ترغيب مي كند. برخي اخبار در نوع خود عادي بوده ولي خلاف انتظار مي باشند كه آنها نيز در زمره اخبار شگفتي قرار مي گيرند. 5)  كثرت ( بزرگي، تعداد و مقدار ):   اين ارزش ارتباط مستقيمي با ميزان، تعداد و مقدار دارد و به عبارت ديگر سنگ بناي اين ارزش و ارقام مي باشند كه باز مي تواند جنبه مثبت يا منفي داشته باشد، خسارت هاي مالي و جاني در اين دسته بندي قرار مي گيرد و به هر ميزان اين عدد و رقم بيشتر باشد، ارزش آن رويداد افزايش مي يابد. 6)  مجاورت:    ششمين ارزش خبري مجاورت ناميده مي شود كه بسته به نزديكي فيزيكي و معنوي رويداد اين ارزش خبري جايگاه خود را پيدا مي نمايد، الف ـ مجاورت جغرافيايي:  اين ارزش بسته به نزديكي مكان رويداد با محل استقرار مخاطبان تبلور مي يابد، معمولاً مخاطبان علاقه مند هستند رويدادهاي مربوط به شهر، استان، كشور و كشورهاي همسايه خود را بدانند به هر ميزان فاصله جغرافيايي رويداد كمتر باشد، ارزش خبري آن افزايش مي يابد. ب ـ مجاورت معنوي:  رويدادهايي كه با اعتقادات مذهبي، زبان، منافع ملي، اقتصادي و علمي و ورزشي ارتباط داشته باشد در اين بخش قرار مي گيرد. هنگامي كه مجاورت معنوي و جغرافيايي توأم مي شود، ارزش آن رويداد افزايش مي يابد. 7)  تازگي:   مهم ترين ارزش خبري مي باشد. اين ارزش شرط و بنيان اصلي تهيه هر خبري مي باشد. در عصر رقابت لحظه اي رسانه ها با يكديگر تازگي يك رويداد معيار بسيار مهمي براي ورود آن خبر به عرصه انتشار مي باشد، اين ارزش خبري به بيان فاصله رخ دادن رويداد تا زمان انتشار آن اشاره مي كند كه هرچه اين ميزان كمتر باشد، ارزش خبري افزايش مي يابد. در اين زمينه گفتني است كه اهميت اين ارزش و توجه خاص خبرنگاران به آن باعث شده در برخي اوقات صحت و درستي خبر از نظر دورنگه داشته شود كه مي تواند در يك فرآيند زماني اعتماد مخاطبان را كاسته و به ريزش آنها منجر شود، در تنظيم اخباري كه ارزش تازگي در آنها داراي اهميت است از واژه هايي مانند: امروز، ساعتي قبل، صبح امروز و واژه هايي مشابه استفاده مي شود.   عناصر خبر: در نگارش خبر،‌ جمع آوري اطلاعات از جمله مراحل مهم و با اهميت بشمار مي آيد. شيوه جمع آوري اطلاعات به شناخت خبر و همچنين شاخصي بنام عنصر خبر بستگي دارد، به عبارت ديگر با عناصر خبر يك خبرنگار اطلاعات لازم را براي تنظيم يك رويداد جمع آوري نمايد، اين عناصر عبارتند از: كه ( چه كسي )  كي  ( چه زماني )  كجا  ( مكان )  چه ، چگونه ، چرا كه در نرم خبر چگونگي خيلي مهم است.   ****   تاريخ  28/01/1391   ****   1.  كه ؟ ( چه كسي يا چه چيزي ) خبرنگاران بايد بدانند چه كسي يا كساني در پيدايش رخدادها دخيل مي باشند، در اين زمينه دانستن نام، سمت، شغل و اطلاعاتي از اين دست ضروري است، براي تنظيم خبر با عنصر چه كسي يك بار ذكر نام  كوچك كفايت مي كند كه توصيه مي شود، در ابتداي خبر گنجانده شود. همچنين در صورتي در خبر از نام و نام خانوادگي استفاده مي شود كه خواننده با ديدن آن نام بتواند تصوير مشخص مورد نظر را در ذهن خود ترسيم نمايد، به عبارت ديگر ارزش خبري شهرت در آن مشهود باشد. 2.  كُجا ؟ ( مجاورت ) اين عنصر خبري نزديكي و مطابقت زيادي با ارزش خبري مجاورت دارد، رويدادهاي محلي، شهري، كشوري، جهاني و حتي خارج از كره خاكي در اين عنصر جاي مي گيرند، براي خوانندگان هر اندازه اين عنصر نزديكي بيشتري داشته باشد، داراي جذابيت بيشتري نيز مي باشد. در تنظيم اخبار با اين عنصر بهتر است نام مكان در ابتداي خبر آورده شود. 3.  كِي؟ اين عنصر تشابه زيادي با ارزش خبري تازگي دارد كه در نگارش خبر داراي اهميت و جايگاه خاصي مي باشد، تهيه خبر از وقايع روزانه يا اتفاقاتي كه در گذشته رُخ داده و درحال حاضر نكته اي جديد از آن بدست آمده است، از جمله مواردي است كه توجه خبرنگاران را به خود جلب مي نمايد، برخي از رويدادها به اندازه اي زمان در آنها اهميت دارد كه واحد شمارش ساعت، دقيقه و ثانيه در آنها گنجانده مي شود. 4.  چه؟ در خبر نويسي اين عنصر به ماهيت موضوع و نوع حادثه مربوط مي شود كه مي تواند از يك حادثه رانندگي تا تصويب نوين ترين قانون كشور را دربرگيرد. استفاده از عنصر چه در ابتداي نگارش خبر مي تواندجذابيت خاصي به آن بدهد، در بسياري از اوقات اين عنصر شامل موضوعات متعددي در يك رويداد مي شود كه در اينصورت انتخاب مهم ترين آن ضروري است كه در ابتداي خبر قرارگيرد. استفاده از اين عنصر در مصاحبه ها از اهميت برخورداراست و همچنين اگر با ارزش دربرگيري آميخته شود مي تواند جايگاه خاصي را در خبر بدست آورد. 5.  چرا؟ اين عنصر در پي پاسخگويي به علت ها و انگيزه هاي يك رويداد مي باشد، از عنصر چرا معمولاً در خبرهاي تكميلي و اخباري كه پس از رويداد منتشر مي شود، استفاده مب شود. به جهت آنكه سرعت انتشار خبر اوليه امكان پاسخگويي به اين عنصر را نمي دهد. مثل: وقتي هواپيمايي سقوط مي كند ولي چرايي سقوط آن را اعلام نمي كنند. 6.  چگونه؟ اين عنصر در پي دست يافتن پاسخي است كه طريقه و نحوه يك رويداد را براي خوانندگان توضيح مي دهد، در كنار اعلام يك خبر كه داراي اهميت مي باشد، چگونگي آن نيز مهم است، دو عنصر چرا و چگونه، معمولاً در گزارش هاي تشريحي و تحليلي مورد استفاده قرار مي گيرند كه خبرنگاران زمان و فرصت بيشتري براي تكميل خبر خود دراختيار دارند. در نگارش يك خبر صرف نظر از اينكه اين 6 عنصر نقش ساختاري ايفاء مي نمايند، بايد به عوامل ديگري مانند: علاقه خوانندگان، ميزان تمايلات آنها به شيوه نگارش خبر و اهميت موضوع توجه نمود، بنابراين استفاده از توضيحات تكميلي در تنظيم اخبار بايد طرف توجه قرارگيرد.     ليد ( Lead ): ليد در لغت به معناي راهنمايي و هدايت كردن است كه نخستين پاراگراف از هر مطلبي را شامل مي شود، اين بخش از خبر حاوي خلاصه مهم ترين بخش از يك رويداد مي شود. اين دسته بندي در سبك تنظيم خبر به شيوه هرم وارونه كاربرد دارد. ليد مي تواند خواننده را به خواندن خبر ترغيب و مجذوب نمايد و يا از ادامه خواندن منصرف كند. در تنظيم يك خبر اين بخش از اهميت خاصي برخوردار مي باشد، به لحاظ اندازه، ليد بايد متشكل از 2 جمله با 30 تا 40 واژه باشد كه خواننده با خواندن آن بلافاصله به مهم ترين بخش رويداد آگاهي پيدانمايد، در نگارش ليد بايد بتوان به اين سؤالات پاسخ داد: 1.  كدام يك از نكات يك واقعه از نكات ديگر مهم تر است؟ 2.  ارزش هاي خبري آن رويداد كدام اند؟ 3.  تغييرات و تازه هاي رويداد كدام ها مي باشند؟ 4.  با حداقل و ساده ترين واژه ها نخستين پاراگراف نوشته شود؟   ****   تاريخ  04/02/1391   ****   تنظيم ليد باتوجه به عناصر خبر:   1 ـ‌  ليد بي محتوا: در هر رويداد خبري بي شك يك يا چند نكته جالب وجوددارد، بنابراين در دوره حاضر ليدهاي بي محتوا منسوخ گرديده است. يك مطلب چكيده كه حاوي آن نكته جالب باشد بايد در ليد گنجانده شود. ليد بي محتوا به عبارت ديگر، به هيچكدام از عناصر خبري نمي پردازد و رويداد را به صورت كلي و مبهم منتشر مي نمايد.   2 ـ  ليد با محتواي زياد: در ابتداي بهره گيري از شيوه هرم وارونه ليدهايي كه تنظيم مي شد حاوي هر 6 عنصر خبري مي گرديدند، اما در حال حاضر مهم ترين عناصر در ليد گنجانده مي شود كه مي تواند از يك تا شش عنصر باشد. انواع ليد:   1 ـ  ليد سؤالي: در اين دسته از اخبار، نخستين جمله ليد با طرح يك سؤال و پرسش آغاز مي شود. اين سؤال بايد به گونه اي طراحي شود كه كنجكاوي خواننده را تحريك نمايد. مثل اينكه آيا تاكنون شنيده ايد كه داور يك مسابقه اخراج شود؟ يا آيا شنيده ايد كه پيرمردي 90 ساله پاي پياده دور دنيا را گشته باشد؟ ( خبرهاي ورزشي ـ هنري و حوادث )   2 ـ  ليد نقلي: نقل قول سخنان افراديكه داراي ارزش شهرت مي باشند، ليدهاي نقل قولي را مي سازند كه مي تواند به 3 صورت نقل قول مستقيم، غيرمستقيم و نقل قول جزئي تنظيم شود، در نقل قول مستقيم، هدف خبرنگار ارائه ديدگاهي است كه نشانگر ايده ها و قضاوت هاي يك شخص مي باشد، همچنين خبرنگاران قصد دارند خود را از آن مطلب به طور كامل جدا نمايند. برخي اوقات عجيب بودن و مهم بودن مطلب، استفاده از نقل قول مستقيم را ضروري مي نمايد.  نقل قول حتما بايد داخل «  »  باشد. در تنظيم ليد به شيوه نقل قول غيرمستقيم خبرنگاران براي كوتاه كردن مطلب، رفع ابهامات، عدم استفاده از واژه هاي محاوره اي و همچنين رعايت امانت در مواردي كه اطمينان از عين جملات و كلمات وجودندارد، از نقل قول غيرمستقيم استفاده مي كنند. نقل قول جزئي نيز تركيبي از اين 2 روش مي باشد. نقل قول مستقيم:  رييس گمرك گفت: « زمان ترخيص كالا در سال آينده به يك روز خواهدرسيد » نقل قول غيرمستقيم:  رييس گمرك اعلام كرد، زمان ترخيص كالا به حداقل خواهدرسيد. نقل قول جزئي:  نماينده مردم كرمانشاه اعلام كرد، موج شديد گراني به دليل اجراي قانون هدفمندكردن و افزايش يكباره « قيمت بنزين به 700 تومان » مي باشد.   3 ـ  ليدهاي تشريحي و تحليلي: در تنظيم خبرها با موضوعات سياسي اقتصادي و گزارش هاي خبري ليدهاي تشريحي و تحليلي كاربرد بيشتري دارند، اطلاعات و داده ها اساس نگارش اين تيترها بشمار مي آيند. خبرنگاران با بهره گيري از آگاهي هاي گذشته و اطلاعاتي كه دراختيار دارند، اين ليدها را تنظيم مي نمايند. ( اخبار سياسي ـ اقتصادي )   4 ـ  ليدهاي توصيفي: تصويرسازي با استفاده از واژه ها و جملات زيبا، اين دسته از ليدها را مي سازد. مطالب هنري، فرهنگي و از اين دست، موارد بيشتري از ليدهاي توصيفي را به خود اختصاص مي دهند. تحريك احساسات و عواطف از جمله اهدافي است كه اين ليدها به دنبال آن مي باشند ( اخبار فرهنگي ـ هنري )   5 ـ  ليدهاي تمثيلي يا ضرب المثلي: اين دسته از ليدها با استفاده از ضرب المثل و جملاتي كه در جامعه مصطلح بوده و با موضوع در ارتباط مي باشد،‌ استفاده مي شود.   6 ـ  ليدهاي فهرستي: در برخي از رويدادها تعداد نكات جالب و هم وزن و هم ارزش زياد مي باشد، در اين صورت آن نكته ها به صورت فهرست وار در ليد آورده مي شود ( جلسات تصميم گيري، مصوبات مجلس و دولت )   7 ـ  ليد قياسي: براي تنظيم اين ليد از تشابه يا قياس دو موضوع و همچنين اختلاف 2 رويداد استفاده مي شود ( خبر هواشناسي )   8 ـ  ليد ساده و ليد عمقي: در ليدهاي عمقي جزئيات بيشتري از رويداد دراختيار خواننده گذاشته مي شود كه به لحاظ تعداد جملات نيز طولاني تر است،‌ اما ليدهاي ساده به شكل مختصر مهم ترين بخش خبر را به اطلاع خوانندگان مي رسانند.   9 ـ  ليد فشرده: معمولاً در تنظيم اخبار حوادث پايان هفته از آن استفاده مي شود كه اطلاعات به لحاظ ارزشي با يكديگر برابر مي باشند. ( مثل اطلاعات ترافيك جاده ها )   10 ـ  ليدهاي چندخبري: براي تنظيم گزارش هاي خبري كه شامل موضوعات متنوع مي باشد از اين ليدها استفاده مي شود، همچنين موضوعات سياسي و اجتماعي نيز در برخي از مواقع با ليدهاي چندخبري تنظيم مي شوند. مثال: در تصادف اتوبوسي در جاده قديم تهران ـ كرج، 28 كشته و مجروح و بيش از ... خودرو خسارت ديدند.   11 ـ  ليدهاي ادبي يا غيرمتعارف: تنظيم اين قبيل از ليدها نيازمند داشتن ذوق و استعداد نويسندگي در كنار روزنامه نگاري مي باشد،‌ استفاده از واژه ها در تنظيم اين دسته از ليدها بسيار مهم بشمار مي رود. اخبار حوادث، ورزشي و هنري موضوعات ليدهاي ادبي مي باشند. مثال: اين مسابقه هيچ ستاره اي نداشت ، بخاطر اينكه همه بازيكنان چون خورشيد مي درخشيدند.   چگونگي تنظيم ليد: در سبك هرم وارونه ليد و تيتر بايد در هماهنگي كامل با يكديگر باشد، استفاده از نقل قول غيرمستقيم در اولويت تنظيم خبر بشمار مي آيد، مگر آنكه نقل قول مستقيم داراي اهميت و جايگاه خاص باشد. از نگارش تيترها به صورت طولاني و استفاده از واژه هاي خاص جلوگيري شود. تازگي بخشيدن به ليد به جذابيت آن مي افزايد. منبع خبر و مكان آن در ابتداي ليد گنجانده شود. استفاده از عناصر يكي از ضرورت هاي تنظيم خبر مي باشد كه مهم ترين آن بايد در ابتداي خبر قرارگيرد.   جلسه هشتم 11/02/1391 سبک هاي تنظيم خبر: 1-  سبک هرم وارونه: با ورود جوامع به عصر سرعت و ضرورت توجه به اين امر در تمامي مسائل و متداول ترين شيوه هاي تنظيم خبر در سطح جهاني گرديد. تمامي روزنامه ها در کشورهاي مختلف براي تنظيم اخبار خود از اين شيوه استفاده مي کنند. در سبک هرم وارونه خلاصه مهم ترين بخش رويداد در ابتداي خبر قرار مي گيرد و کم ارزش ترين بخش آن در انتهاي مطلب آورده مي شود. هر قسمت از رويداد با توجه به اهميت آن از بالا به پائين تنظيم مي شود. سبک هرم وارونه با توجه به حجم زياد اخبار و همچنين فرصت محدود مخاطبان در ميان ساير سبک ها از شرايط منحصر به فردي برخوردار شده است که مي تواند اين دو عامل را به بهترين شکل مديريت نمايد. تحقيقات زيادي که در اين خصوص انجام شده است نشان مي دهد خوانندگان روزنامه تمايل بيشتري به مطالعه اخباري نشان مي دهند که از تعداد پاراگراف هاي کمتري برخوردار است. مزاياي تنظيم خبر به سبک هرم وارونه : -       چکيده مهمترين مطلب در نخستين پاراگراف به سرعت در اختيار خواننده قرار مي گيرد. -       کمترين زمان براي دست يافتن به مهمترين مطلب صرف مي شود -       مانع از خستگي خواننده مي شود -       حس کنجکاوي خواننده به سرعت برانگيخته و برآورده مي شود -       جذابيت مهمترين بخش خواننده را به خواندن ترغيب مي کند -       ارزش گذاري بخش هاي يک خبر با اين شيوه امکان پذير مي گردد -       انتخاب تيتر آسان تر گشته و صفحه بندي را آسان تر مي کند کاستي هاي سبک هرم وارونه: -       دستيابي به مهمترين بخش يک رويداد ممکن است خواننده را از خواندن ادامه مطلب منصرف نمايد -       معمولا مطلب ليد در خبرهاي طولاني در متن نيز تکرار مي شود. -       ديدگاهها و نظرات خبرنگاران در انتخاب ليد و در واقع برجسته کردن يک بخش از رويداد بيش از ساير سبک ها مي باشد. -       احتمال ناديده گرفتن بخش هايي از خبر توسط خبرنگاران و همچنين صفحه آراها بيشتر مي شود. کاربردهاي سبک هرم وارونه:      اين سبک رايج ترين شيوه براي تنظيم انواع خبر مي باشد اکثر مطالب از جمله مصاحبه ها, سخنراني ها, اخبارشان با همين روش تنظيم مي شود اين شيوه در تمامي رسانه ها مورد استفاده قرار مي گيرد و کاربرد آن صرفا در روزنامه ها نمي باشد از جمله دلايل مهم استفاده فراگير از اين روش سرعت قابل توجه آن در انتشار اخبار و رساندن پيام به مخاطبان مي باشد. در تنظيم خبر به شيوه هرم وارونه بايد به اين نکته توجه داشت که پاراگراف هاي بعدي پس از ليد بايد به توضيح موضوع اصلي که در ليد آمده است بپردازند. هماهنگي از ديگر نکاتي است که پس از اهميت موضوعات بايد به آن توجه نمود. استقلال پاراگراف ها از يکديگر در عين حال که در هماهنگي و ارتباط با هم مي باشند از ديگر نکاتي است که بايد به آن توجه کرد. 2-  سبک تاريخي: در اين سبک مطالب به ترتيب وقوع آن آورده مي شود متداول ترين شيوه تنظيم تاريخي نوشتن دستور يا صورت جلسه ها و رويدادهاي يک جلسه رسمي مي باشد. گرچه ضرورت هاي ياد شده براي رواج سبک هرم وارونه اين شيوه را در اولويت قرار داده است اما سبک تاريخي نيز کماکان در روزنامه ها مورد استفاده قرار مي گيرد. گزارش هايي که جلسه هاي مجالس قانون گذاري را منتشر مي نمايند از اين شيوه استفاده مي کنند. جلسه نهم 18/02/1391 ويژگي اصلي سبك تاريخي چيست؟ رويدادها را براساس زمان رخ دادن آنها دسته بندي مي شود و در نوشتن آنها بايد به آن توجه كرد. در سبك تاريخي معمولاً مطلب با يك مقدمه كلي آغاز مي شود كه خواننده براي ورود به جزئيات آن آمادگي كافي را بدست آورد مانند: سرويس مجلس، خبرهاي تكميلي حوادث و ... مزايا و معايب سبك تاريخي: 1.  مطالب به طور كامل و با جزئيات در اختيار خواننده قرار مي گيرد. 2.  ديدگاهها و سلايق خبرنگاران براي برجسته كردن رويدادها كمرنگ تر مي باشد. 3.  زمان طولاني تري بايد توسط مخاطبان براي دريافت مهم ترين بخش رويداد صرف شود. 4.  خستگي و عدم ترغيب خواننده به مطالعه كلي. 5.  اشكالاتي كه در صفحه بندي و تصحيح مطالب در اين سبك بيشتر رخ مي دهد. 6.  تيترزني در سبك تاريحي دشوارتر از ساير سبك ها مي باشد. 3 ـ  سبك تاريخي با ليد: در دهه 1960 تام ولف شاخص هاي جديدي را براي روزنامه نگاري نوين مطرح و مورد استفاده قرارداد. از جمله اين شيوه هاي نوين تلفيق واقعيت هاي عيني روزنامه نگاري با واقعيت هاي ذهني داستان نويسي بود كه فضاسازي در آن از جايگاه ويژه اي برخوردار مي بود. اين سبك در روزنامه نگاري كه تلفيقي ميان سبك هرم وارونه و تاريخي مي باشد با عنوان سبك تاريخي همراه با ليد ناميده شد، در اين شيوه مهم ترين بخش رويداد به صورت چكيده در ابتدا آورده مي شود و سپس ساير بخش ها به ترتيب زمان وقوع مورد نگارش قرار مي گيرند. اين سبك در صفحات حوادث روزنامه ها كاربرد بسياري دارد كه مخاطبان علاقمند به دانستن جزئيات يك رويداد مي باشند كه معمولاً نقش پركردن اوقات فراغت را نيز ايفا مي نمايد. اين سبك در بخش هاي مختلف خود به نوشتن داستان شباهت زيادي پيدا مي كند، چون خبرنگار در آن به ايجاد تضاد، ريتم و هماهنگي بين قسمت هاي مختلف اقدام مي كند.   4 ـ  سبك پايان شگفت انگيز: اين سبك يكي از جذاب ترين و شيرين ترين سبك ها براي تنظيم رويدادهايي است كه ويژگي شگفتي و استثناء را در خود دارا مي باشند، در اين شيوه كليد ماجرا در پايان خبر گشوده مي شود و شگردي است كه خبرنگاران براي ترغيب خوانندگان به خواندن مطلب تا انتها به كار مي گيرند. استفاده از اين روش براي تنظيم مطلب نيازمند به داشتن مهارت و تبحر در تنظيم خبر مي باشد.   5 ـ  سبك تشريحي: شيوه اي در تنظيم مطالب مي باشد كه آراء و نظرات گوناگوني درخصوص يك موضوع وجودداشته باشد، درچنين شرايطي خبرنگاران عقايد مختلف را جمع آوري نموده و با لحاظ نمودن حاشيه هاي آن مطلب مورد نگارش قرار مي دهند. در اين شيوه موضوعات با عمق بيشتري مورد بررسي قرار مي گيرند. گزارش هاي روزنامه ها معمولاً با بهره گيري از سبك تشريحي منتشر مي شوند در خبر نيز چنانچه پيرامون يك موضوع ديدگاههاي گوناگوني وجودداشته باشد. سبك تشريحي مي تواند مورد استفاده قرار گرفته و كارآيي بيشتري نيز دارد.   6 ـ  سبك بازگشت به عقب: اين سبك در روزنامه نگاري كم ترين كاربرد را دارد و دليل آن اطلاع رساني ناكافي و گاهاً ناقصي مي باشد كه بوجود مي آورد. سبك بازگشت به عقب بيشتر براي تنظيم اخبار كوتاه مورد استفاده قرار مي گيرد، همانطور كه از نام اين سبك برمي آيد، ‌آخرين رخداد در ابتدا آورده مي شود و به لحاظ زمان نقطه مقابل سبك تاريخي به شمار مي آيد. ( خبرهاي كوتاه ) متن خبر: متن يا بدنه خبر آن قسمتي را شامل مي شود كه پس از ليد يا مقدمه آورده مي شود و صرف نظر از حجم كه تعداد واژه ها و جمله ها مي باشد،‌ در فرهنگ روزنامه نگاري متن ناميده مي شود. همانطور كه پيش تر توضيح داده شد، ‌متن خبر در هرم وارونه، اهميت آن در پاراگرف هاي مختلف شكل مي گيرد و هر پاراگراف مستقل از ديگر پاراگراف ها تنظيم مي شود، بنابراين حذف كم اهميت ترين ها در متن لطمه اي به اصل رويداد وارد نمي كند و در عين حال در اين متن هماهنگي وجودداشته و خواننده با مشكلي مواجه نمي شود. هنگاميكه از ابتدا تا آخرين پاراگراف اين هماهنگي رعايت شده و براي خواننده قابليت درك داشته باشد، در روزنامه نگاري به آن وحدت خبر مي گويند. اين هماهنگي در سبك هرم وارونه، ‌همراه با تكرار منطقي و به اندازه موضوع اصلي مي باشد.   جلسه دهم  25/02/1391 هماهنگي در تنظيم خبر با بهره گيري از گذاره ها: در تنظيم هر متن خبري به ويژه اخباري كه داراي موضوعات متعددي باشد، هماهنگي داراي اهميت قابل توجهي است. استفاده از گذاره ها از مهارتهاي اصلي در خبرنويسي است كه مي تواند به ترغيب خواننده و جذابيت خبر منتهي مي شود، اين واژه ها پاراگراف ها را به هم مرتبط كرده، نقش اصلي در هماهنگي ساختمان خبر را ايفاء مي كند و در واقع خواننده را از يك مكان به مكان ديگر و از يك موضوع به موضوعي ديگر راهنمايي مي نمايد. گذاره ها پيش از اين طولاني تر بوده ولي به مرور زمان از كلمات اضافي ان كاسته شده است. پارگراف هايي كه با اين گزاره ها به يكديگر متصل مي شوند بهتراست از جملات كوتاه و تعداد كمتري جمله تشكيل شود، به هر ميزان پاراگراف ها از روايي و انسجام بيشتري و شفافي بيشتري برخوردار باشند، جذابيت بيشتري براي خواندن و ادامه دادن خواهندداشت. مكان و منبع خبر: در تنظيم اخبار توصيه مي شود منبع اخبار در ابتداي خبر ذكرشود، همچنين هر رويدادي بدون شك در يك مكان و زمان خاص رخ داده است كه آمدن قيد آن در خبر مي تواند به شفافيت و فرآيند اطلاع رساني كامل كمك نمايند. بايد به اين نكته توجه داشت كه مكان با منبع خبر 2 عنصر جدا از يكديگر مي باشند. استفاده و ذكر منبع در اخبار يكي از راه هاي نشان دادن صحت و درستي و همچنين دادن فرصت به خوانندگان براي قضاوت درخصوص خبر و انتخاب آن مي باشد. درحال حاضر خبرنگاران اخبار خود را از طرق ممختلف كسب مي نمايند كه از جمله آنها حوزه هاي خبري مي باشند، اين منابع از ثبات بيشتري براي استفاده خبري برخوردارند، در ايران معمولاً دستگاههاي اجرايي، نهادها و بخش خصوصي از جمله مهم ترين موضوع هاي خبري بشمار مي آيند كه داراي روابط تعاملي با خبرنگاران مي باشند. تيتر يا سرعنوان: تيتر يا سرعنوان هدايتگر خواننده به سوي خبر يا رويداد مي باشد، تيتر تلاش مي كند مهم ترين بخش مطلب را در كوتاه ترين اندازه منتشر نمايد، تيتر نخستين مرحله براي هويت بخشيدن به خير مي باشد و نقطه آغاز براي ترغيب خوانندگان به شمار مي آيد. تيترزدن در حرفه روزنامه نگاري در زمره سخت ترين كارها محسوب مي شود. تيتر بايد جذابيت، تازگي و ويژگي تبليغ را به خواننده القاء نمايد، تيترها با رعايت اصل نگاه به آينده، حس كنجكاوي را در خوانندگان ترغيب مي كنند. مهم ترين ويژگي هاي تيتر: روزنامه نگاران برخي از ويژگي ها را براي نگارش تيتر طرف توجه قرار مي دهند، از جمله: 1.  تيتر بايد پيام را در خلاصه ترين شكل منتشر نمايد. 2.  پيام تيتر بايد به روشني نگاشته شود. 3.  تيتر بايد خواننده را به خواندن ليد و متن خبر كنجكاو و ترغيب كند. 4.  اهميت موضوع با بزرگي و اندازه حروف تيتر و جايگاه قرارگرفتن آن در صفحه تعيين مي شود. 5.  تيترها مطالب يك صفحه روزنامه را از يكديگر تفكيك مي كنند. 6.  به صفحه آرايي و زيبايي بصري صفحات روزنامه كمك مي نمايند. قواعد تيترنويسي: براي نگارش يك تيتر مناسب توجه به جذابيت، صحت و شفافيت از مهم ترين نكاتي است كه خبرنگاران بايد به آن توجه كنند، تيتر بايد در خواننده ايجاد هيجان نمايد، اين هيجان با انتخاب واژه هاي مناسب امكان پذير مي شود. به هر ميزان تيتر مورد نگارش براي خواننده از ويژگي دل نشين بودن برخوردار باشد، امكان ترغيب براي خواندن افزايش مي بايد. در نگارش تيتر سعي بايد برآن باشد كه از مطالب انتخاب شده براي ليد تيتر انتخاب شود، اما در شرايط خاص از جمله مواقعي كه تيترهاي استنباطي مورد استفاده قرار مي گيرد، اين قاعده مي تواند رعايت نشود. واژه هاي مورد استفاده در تيتر بايد براي جامعه مخاطبان آشنا و قابل درك باشد، از صفت در تيتر همان طور كه در خبر نيز استفاده نمي شود، نبايد استفاده شود. براي نگارش تيتر بايد جملات از فاعل و فعل معلوم استفاده شود. از جملات سؤالي و منفي در تيتر استفاده نمي شود. استفاده از كلمات تكراري در تيترها از زيبايي آن مي كاهد. از واژه هاي خارجي، نامفهوم و مبهم در نگارش تيتر پرهيز شود. استفاده از علامت هاي مختلف در تيتر،‌خواندن آن را براي خواننده آسان مي نمايد، بنابراين كاربرد آن مجاز مي باشد. تيتر جمله اي است كه در پايان آن از نقطه استفاده نمي شود. استفاده از كلمات با بار عاطفي مي تواند به جذابيت و زيبايي تيتر كمك نمايد. نخستين كلمه در هر تيتر از اهميت قابل ملاحظه اي برخورداراست و انتخاب آن با اهميت مي باشد. تيتر با حروف اضافه نبايد آغازشود. بكارگيري كلمات شكسته در تيترزني توصيه نمي شود. رعايت مجموع نكات يادشده باعث مي شود تيتر از ويژگي برجستگي، دل نشيني و جلب رضايت خوانندگان برخوردارگردد.   جلسه يازدهم  01/03/1391    ضرورت هاي اعلام منبع خبر: چهار دليل رسانه ها را وادار به انتشار منبع خبر مي نمايد كه عبارتند از: 1.  مستندكردن كه با اين كار هم ارزش و جايگاه خبر براي مخاطب قابل درك و قضاوت مي شود و هم مسئولان رسانه مي توانند جايگاه حقوقي خود را تعيين نمايند. 2.  كسب اعتبار و اعتمادسازي از ديگر دلايلي است دست اندركاران رسانه هاي جمعي را براي انتشار منبع ترغيب مي نمايد. 3.  سلب مسئوليت، در برخي از مواقع دست يابي به صحت و سقم اخبار به لحاظ سرعت، دوري مكان و عواملي از اين دست ناممكن مي باشد، انتشار منبع خبر مسئوليت صحت نداشتن آن خبر را از مسئولان رسانه سلب مي نمايد. 4.  مانور حضور: برخي از اخبار به لحاظ تازگي و اختصاصي بودن در جايگاهي قراردارند كه انتشار منبع كه معمولاً خود رسانه نيز مي باشد، مي تواند جايگاه خبري آن رسانه را در مقام رقابت با ساير رسانه ها در شرايط ايده آل قراردهد. منبع در مطبوعات قبل از ليد نوشته شده و در خبرهاي راديو ـ تلويزيوني، چنانچه انتشار منبع ضرورت داشته باشد، پس از خوانده شدن ليد و برخي از اوقات در متن خبر اعلام مي گردد.   انواع تيتر: 1.  تيتر استنباطي:  شامل تيترهايي مي شود كه خبرنگاران با برداشت كلي از اخبار و گزارش ها آن را تنظيم مي نمايند. نقل قول ها در تيترهاي استنباطي معمولاً به صورت غيرمستقيم آورده مي شود. تيترهاي استنباطي را بدون استفاده از فعل نيز مورد استفاده قرار مي دهند، برخي از واژه ها در تيترهاي استنباطي بيشتر كاربرد دارد، مانند: تأكيد مي شود / هشدار داده مي شود و الفاظي از اين دست،‌ مانند: افشاگري يك مقام دولتي در دادگاه فساد بزرگ مالي ... 2.  تيترهاي كلي و غيرمشخص:   اين تيترها نيز فاقد فعل بوده و اطلاعاتي كه در آن منتشر مي شود بسيار كلي و فاقد اطلاعات مي باشد. 3.  تيتر سؤالي:   از ديگر انواع تيترها، تيتر سؤالي است كه معمولاً پاسخ بايد در متن تيتر موجود باشد و ارزش و اهميت سؤال به اندازه اي باشد كه سؤالي تنظيم كردن تيتر را توجيه نمايد. 4.  تيتر غيرمتعارف:   اين تيترها به طور خاص با استفاده از واژه هاي تمثيلي مورد استفاده قرار مي گيرند، در خبرهاي حوادث، هواشناسي و خبرهاي مربوط به حوزه هنر از اين دست تيترها استفاده مي شود. ( احتمال تعطيلي پايتخت) 5.  دو تيتر:   در نگارش تيترها، دو تيتري ها از جمله زيباترين تيترها به حساب مي آمده كه نگارش آن نيازمند داشتن مهارت و تجربه زياد مي باشد. اين تيترها معمولاً در خبرهايي مورد استفاده قرار مي گيرند كه چند موضوع را شامل مي شود كه دو تيتر آن دو موضوع را پوشش مي دهد، در اين دسته از تيترها،‌ تيتر اول فاقد فعل مي باشد و جمله دوم با فعل خاتمه مي يابد. 6.  تيتر اقناعي:   اين تيترها معمولاً با هدف تأثيرگذاري القاء نظري خاص تنظيم مي شود، برجسته سازي، طرف توجه خبرنگاران مي باشد، واژه ها در نگارش اين تيتر نقش مهمي ايفا مي كنند، هدف اصلي از آن تبليغي است كه در قالب اطلاع رساني انجام مي شود، تيترهاي اقناعي معمولاً براي اخبار سياسي كاربرد بيشتري دارد.     جلسه دوازدهم  08/03/1391   شيوه هاي تنظيم مطلب براساس موضوع:   1.  سخنراني هاي افراد با شهرت سياسي، اقتصادي، فرهنگي يك منبع خبري مهم براي رسانه ها محسوب مي شود، سخنراني ها هم حاوي نكات و ديدگاههاي فرد سخنران مي باشد و هم مي تواند منبع خبرهاي تازه براي جامعه بشمارآيد. براي تنظيم خبر از يك سخنراني بايد ابتدا كل مطلب مورد مطالعه خبرنگار قرارگرفته و سپس براساس ارزش هاي خبري و منطبق با خبرنويسي به شيوه هرم وارونه تنظيم گردد، براي تنظيم سخنراني هاي طولاني به طور معمول بايد نكات كم اهميت تر حذف شده، برخي از قسمتهاي مهم به صورت نقل قول مستقيم و بخشي نيز با استفاده از نقل قولهاي غيرمستقيم تنظيم شود، چنانچه در يك متن سخنراني مطلب تازه اي اعلام شود. آن مطلب تازه براي قرارگرفتن در ليد  داراي اولويت مي باشد. 2.  خبرهاي حوادث:  در يك ديدگاه كلي خوانندگان اخبار حوادث، به دنبال كسب هيجان، كاستن دلهره ها و اضطراب مي باشند، خوانندگان صفحه حوادث، اخبار را بيشتر با شيوه داستان هاي كوتاه دنبال مي كنند، اين قبيل اخبار بايد اطلاع رسان، آموزش دهنده و مشاوره دهنده باشند، همچنين در اخبار تكميلي صفحه حوادث استفاده از نظرات كارشناسي، كاربرد بسياري دارد. مطالب اين صفحه با شيوه تاريخي همراه با ليد تنظيم مي شود كه خوانندگان گذرا مطالب مورد نظر خود را از ليد بدست آورده و خوانندگان دائمي جزئيات را در متن بدست خواهندآورد. از جمله مطالبي كه در صفحات حوادث منتشر مي شود اخبار مربوط به دادگاهها و محاكم قضايي است كه به صورت گفت و شنود ميان قاضي و متهمان و با درنظرگرفتن زمان وقوع تنظيم و منتشر مي شود. 3.  خبرهاي ورزشي:    تنظيم كنندگان اخبار ورزشي بايد آگاهي و شناخت كاملي نسبت به ورزشي كه آن را گزارش مي دهند، داشته باشند تا خوانندگان كه خارج از صحنه آن رويداد ورزشي قراردارند با خواندن، حضور در آن مكان را احساس نمايند،‌ بنابراين پرداختن به حواشي و نكات ريز در اين زمينه ضروري است،‌ سبك تنظيم اخبار ورزشي به صورت هرم وارونه مي باشد و چنانچه هدف تهيه كننده مطلب بيان سير تحول يا رخدادهاي يك ورزش باشد كه در آن صورت سبك تاريخي همراه با ليد توجيه مي شود. 4.  خبرهاي فرهنگي و هنري:    در تنظيم اين خبرها واژه ها نقش اصلي را ايفاء مي نمايند،‌ سبك تنظيم هرم وارونه بود كه با بكارگيري عبارت ها و واژه هاي زيبا خبر از حالت خشكي خارج شده و ظرافت هاي يك خبر هنري، شگفتي و تازگي يك خبر علمي در آن گنجانده مي شود. 5.  اخبار بزرگداشت:     در تنظيم مطلب بايد تمامي نكات و زواياي فرد مورد نظر اعم از زندگينامه، ديدگاهها، خدمات ارزنده و نكاتي از اين دست مورد توجه قرارگيرد. پرداختن به نكات حاشيه اي در اين خبر نيز داراي اهميت مي باشد و شيوه تنظيم آن نيز سبك هرم وارونه مي باشد. 6.  تنظيم خبرهاي سياسي و اقتصادي:    متداول ترين و رايج ترين اخباري كه در مطبوعات منتشر مي شود، اخباري با اين موضوعات مي باشد كه به طور عمومي با سبك هرم وارونه بوده، ملاحظات امنيتي و مصالح عمومي جامعه در آن  مدنظر قرار مي گيرد، ميزان رسميت در خبرهاي سياسي و اقتصادي بالابوده، همچنين منابع اين قبيل از خبرها در ايران عمدتاً دستگاهها و سازمان هاي دولتي مي باشند. 7.  تنظيم اخبار مربوط به قوانين و مقررات:    از نكات قابل توجه در تنظيم اين مطالب برگرداندن متون حقوقي و اصطلاحات تخصصي به زباني است كه براي مخاطبان قابل درك و فهم باشد، اين اخبار نيز به شيوه هرم وارونه منظور مي شود. برگرداندن به زبان ساده در اين بخش با اين توجيه انجام مي شود كه دانستن نكات حقوقي، حق تمامي شهروندان مي باشد و رسانه ها بايد با ساده كردن اين متون، دست يابي به اطلاعات را تسهيل نمايند. 8.  خبرهاي الكترونيك:     به بخشي از اخبار اطلاق مي شود كه در راديو، تلويزيون و اينترنت كاربرد دارد. ساختار واژگان، عناوين، تعداد كلمات و نقل قول هاي آن با اخبار مطبوعات داراي تفاوت هايي مي باشند، براي تنظيم اين دست از اخبار قواعد كلي وجوددارد كه عبارتند از: 1.   ضرورت كوتاه بودن به دليل وقت اندك و گران بودن رسانه آن. 2.  استفاده از زباني كه به زبان محاوره نزديك تر است و امكان عدم رعايت برخي از قواعد دستور زبان از جمله قرارگرفتن فعل، فاعل و مفعول در بخشهايي از جمله كه جايگاه اصلي آن نمي باشد.   1.  خبرنويسي براي راديو:    مكان و زمان رويداد در اخباري كه براي راديو تنظيم مي شود، داراي اهميت خاصي مي باشد و شنوندگان بايد به سرعت در جريان اين دو عنصر قرارگيرند، شروع تنظيم اخبار راديويي به سبك هرم وارونه مي باشد، اما ضرورت ندارد تا پايان متن خبر اين قاعده رعايت شود. استفاده از كلماتي كه زمان را در خبر به جزئيات مشخص مي كند مهم بوده، بنابراين توصيه مي شود كلماتي مانند: ديشب، ديروز كه زمان خبر را در گذشته نشان  مي دهد، استفاده نشود. اعداد بايد در حداقل ممكن به صورت گردشده در خبر راديويي استفاده شود و چنانچه قابليت تبديل به حروف را داشته باشد، از اين دست قابليت استفاده شود، عناوين بر نام ها در خبرهاي راديويي مقدم مي باشند. عناوين طولاني بايد شكسته شده تا فرصت درك به شنونده داده شود، از اعلائم اختصاري مگر در مواقعي كه بسيار شناخته شده باشند،‌ نبايد استفاده شود. تصويرسازي نيز از نكاتي است كه در تنظيم اخبار راديويي بايد به آن توجه شود. 2.  خبر تلويزيوني:    طول زماني كه براي يك خبر تلويزيوني در نظرگرفته مي شود، بين 30 تا 90 ثانيه مي باشد، بنابراين در طول اين زمان كوتاه بايد با شفاف ترين جملات نزديك به محاوره مطلب به اطلاع بينندگان رسانده شود، استفاده از صداي منبع خبر در خبرهاي تلويزيوني داراي اهميت بوده، همچنين خبري كه براي تلويزيون تنظيم مي شود، خبري است كه تصوير را كامل مي كند. خبر با جمله آغاز شده با صدا و تصوير ادامه مي يابد، از جمله نكات قوي در اخبار تلويزيوني آن است كه رويدادها به صورت زنده و هم زمان به اطلاع بينندگان رسانده مي شود. بنابراين مستندبودن آن به صحت و پذيرش كمك قابل توجهي مي نمايد. گزارش ا ز اين اخبار نيازمند داشتن مهارتهاي حرفه اي بالا مي باشد. واژه ها در خبرهاي تلويزيوني بايد ساده انتخاب شده و سمت آن به سوي تشريح وقايع و رخدادها باشد. 3.  خبرنويسي براي اينترنت:     پاراگراف هاي اخبار اينترنتي بايد كوتاه تنظيم شود، فاصله بين سطوح از جمله نكاتي است كه در اين قبيل اخبار براي درك بيشتر مخاطبان بايد مورد توجه قرارگيرد. بيش از 7 موضوع نبايد در پاراگرافها گنجانده شود، استفاده از جمله هاي منفي و سؤالي طول زماني را كه درك مخاطب نيازدارد،‌ افزايش داده بنابراين از بكارگيري آن خودداري شود. دقت در نگارش اين اخبار داراي اهميت زيادي مي باشد، چون گستردگي انتشار اخبار اشتباه در آن بيش از ساير رسانه ها مي باشد.             نمونه سؤال هاي امتحاني 1.  در يك سازمان خبري مدير مسئول چه وظايفي برعهده دارد؟ 2.  سردبير يك رسانه داراي وظايفي است، 3 مورد آن را بنويسيد. 3.  انواع ويرايش را نام برده و يكي از آنها را توضيح دهيد. 4.  ويرايش ادبي شامل چه مراحلي است، نام ببريد. 5.  خبرنگار را تعريف كنيد. 6.  5 ويژگي از ده ويژگي يك خبرنگار را نام ببريد و توضيح دهيد. 7.  خبر را تعريف كنيد. 8.  عوامل تشكيل دهنده خبر را نام ببريد. 9.  عوامل برون سازماني و درون سازماني را در خبر توضيح دهيد. 10.                     دروازه بانان خبر چه وظيفه اي برعهده دارند، توضيح دهيد. 11.                     خبر خلاصه را تعريف كرده و مشخصه هاي آن را بنويسيد. 12.                     خبر كوتاه را تعريف كرده و نحوه تشخيص آن را از ساير انواع خبر توضيح دهيد. 13.                     خبر تنظيمي را تعريف كنيد. 14.                     علل دگرگوني در خبرنويسي محض يا هرم وارونه به سمت نرم خبر را توضيح دهيد. 15.                     نرم خبرها با استفاده از چه عواملي خواننده را ترغيب به تعقيب خبر مي كنند. 16.                     صفات اصلي خبر را فقط نام ببريد. 17.                     جامعيت و جذابيت خبر را توضيح دهيد. 18.                     صحت و درستي خبر را تشريح كنيد. 19.                     نقش تازگي خبر را تشريح كنيد. 20.                     ارزش خبري را تشريح كنيد. 21.                     چندارزش خبري وجود دارد، نام ببريد. 22.                     عناصر خبر را نام برده و به طور مختصر تعريف كنيد. 23.                     ليد را تعريف كنيد و جايگاه آن را در خبر مشخص نماييد. 24.                     5 نوع ليد را نام ببريد. 25.                     انواع ليد را تعريف كنيد ( به تفكيك ) 26.                     در نگارش ليد چه نكاتي بايد رعايت شود. 27.                     سبك هرم وارونه را در خبرنويسي توضيح دهيد. 28.                     4 مزيت استفاده از سبك هرم وارونه را بنويسيد. 29.                     سبك تاريخي همراه با ليد را توضيح دهيد. 30.                     ويژگي تنظيم خبر به سبك پايان شگفت انگيز را توضيح دهيد. 31.                     سبك تنظيم خبر بازگشت به عقب براي چه نوع خبري كاربرد دارد و چه تفاوتي با شيوه تاريخي دارد. 32.                     متن خبر را توضيح دهيد. 33.                     متن خبر در سبك هرم وارونه را توضيح دهيد. 34.                     وحدت خبر را توضيح دهيد. 35.                     گذاره ها در خبرنويسي چه كاربردي دارد، توضيح دهيد. 36.                     انواع منابع خبري را نام ببريد. 37.                     تيتر را تعريف كرده و نقش آن را در خبر توضيح دهيد. 38.                     ويژگي هاي تيتر را نام ببريد 39.                     در نگارش تيتر چه نكاتي بايد رعايت شود. 40.                     تيتر اصلي را تعريف كنيد. 41.                     چند نوع تيتر وجود دارد، نام ببريد. 42.                     ميان تيتر در چه نوع مطالبي كاربرد دارد، توضيح دهيد. 43.                     تيتر استنباطي را تعريف كنيد. 44.                     تيتر كلي و نامشخص را تعريف كنيد. 45.                     دو تيتر را توضيح دهيد. 46.                     تيتر اقناعي داراي چه ويژگي هايي است. 47.                     تيتر غيرمتعارف را توضيح دهيد و براي آن يك مثال بزنيد. 48.                     سبك تنظيم خبر در موضوع هاي حوادث چيست، توضيح دهيد. 49.                     در خبرهاي ورزشي چه سبكي براي تنظيم كاربرد بيشتري دارد. 50.                     براي نمونه خبر زير يك تيتر مناسب انتخاب كنيد. 51.                     خبر الكترونيك را توضيح دهيد. 52.                     خبر تنظيمي براي راديو چه ويژگي هايي دارد. 53.                     مهمترين ويژگي خبر تلويزيوني چيست، توضيح دهيد. 54.                     خبرهاي زير به كدام يك از سبك هاي خبري تنظيم شده است، مشخص نماييد. 55.                     ليد مطلب زير را تنظيم كرده و بنويسيد.  
تبلیغات

تبلیغات